11 december 2025

Besluit zoutwinning moet opnieuw

De Waddenvereniging vroeg de rijksoverheid de gas- en zoutwinning in de Waddenzee te stoppen, nadat een KNMI-rapport stelde dat de zeespiegel sneller gaat stijgen. De minister van Klimaat en Groene Groei het verzoek af, maar stelde wel een expertgroep in die de KNMI-inzichten moest gaan verwerken in een nieuw gebruiksruimtebesluit.

Dat kan zo niet, betoogde de Waddenvereniging dit najaar: niet minister Hermans (die over Mijnbouw gaat) is verantwoordelijk voor bescherming van de natuur, maar staatssecretaris Rummenie. Hij kan zelfstandig ingrijpen bij onzekerheid over de gevolgen van delfstofwinning voor de natuur. De milieuorganisatie is hierover nu in het gelijk gesteld door de rechtbank Noord-Nederland. Het eerdere bezwaar van de Waddenvereniging moet dus alsnog worden beoordeeld. De Staat draait op voor zowel de proceskosten als voor een boete voor het overschrijden van de behandelingstermijn - de zaak liep 3 jaar.

09 december 2025

Extra zoutwinning onontkoombaar

Gisteravond was in de Tweede Kamer een commissievergadering over mijnbouw. Centraal stond de vergunning van de NAM voor gaswinning bij Ternaard, die voor 163 miljoen euro wordt afgekocht. In de zijlijn van het debat kwam ook de zoutwinning bij Harlingen aan de orde. Minister Hermans van Klimaat en Groene Groei gaf aan dat er geen juridische basis is om de aanvraag van Frisia Zout om de zoutwinning van 32 naar 45,5 miljoen ton zout uit te breiden tegen te houden. "Op basis van artikel 36 van de Mijnbouwwet kan instemming met het winningsplan niet worden geweigerd", aldus de minister. Sinds 1 mei 2024 gelden er nieuwe regels wat betreft mijnbouw in het Waddengebied. Frisia diende de aanvraag echter al vóór die tijd in, zodat beoordeling op grond van de oude regels moet gebeuren. Er wordt al enige jaren gewerkt aan een nieuwe Mijnbouwwet. De minister sloot niet uit dat daarin wordt opgenomen dat mijnbouw in het UNESCO Werelderfgoed Waddenzee überhaupt niet meer zou mogen. 

28 november 2025

SBHH: onzorgvuldig advies

De gemeente Harlingen mag het rijk tot 3 december adviseren over de vraag van Frisia de zoutwinning naar 45 miljoen ton uit te breiden. Op 22 november en 25 november leverde de SBHH de gemeente hier input voor. In het woensdag verstuurde gemeentelijke advies is helaas slechts één punt overgenomen. We hebben de gemeente vrijdag dan ook laten weten geschrokken te zijn van het onzorgvuldige advies, waar dit in ontbreekt:

  • een financiële zekerheidsstelling voor kosten in verband met de veiligheid van omwonenden, schade aan gebouwen of infrastructurele werken. In Limburg bleek zo'n zekerheid al nodig (steenkoolwinning).
  • een buitendijkse veiligheidszone. Elke bodemdaling onder Harlingen levert een relatieve verhoging van het grondwater op, met als gevolg vernatting in de stad en vermindering van de draagkracht van de bodem. Bij niet onderheide huizen zoals in Harlingen vergroot dat de kans op schade.

26 november 2025

Provincie adviseert negatief

De provincie Fryslân vindt medewerking aan het nieuwe winningsplan van Frisia Zout ongewenst. Verleent het rijk toch medewerking, dan steunt de provincie de wens van de gemeente Harlingen voor een omgevingsfonds. De provincie beargumenteert:

  • De bodemdalingskom raakt de zeedijk en zorgt voor 2 cm extra daling. Vanwege de veiligheid van de zeedijk is dat een ongewenste ontwikkeling.
  • De status van de Waddenzee als UNESCO werelderfgoed staat onder druk. Er ligt al een advies om de status van de Waddenzee te verlagen naar ‘goed met zorgen’. 
  • Er wordt in strijd gehandeld met de zorgplicht uit de Omgevingswet, die vraagt handelingen die nadelige gevolgen kunnen hebben achterwege te laten.
  • De samenstelling van de bodem verandert door de bodemdaling. Dit heeft invloed op het voedsel voor de Wadvogels die fourageren op de wadplaten. 

22 november 2025

Oproep aan Harlinger College

Afgelopen woensdag sprak de Harlinger gemeenteraad over uitbreiding van de zoutwinning. Naar aanleiding daarvan heeft onze stichting het Harlinger College vandaag in een brief gevraagd het gemeentelijk advies aan de Minister van KGG aan te scherpen en uit te breiden. Sinds een aantal jaren heeft een bij mijnbouw betrokken gemeente adviesrecht. De SBHH is van mening dat de Gemeente Harlingen hier nadrukkelijker gebruik van moet maken. 

Frisia Zout wil onder meer de contour van de bodemdaling wijzigen. Het College pleit voor handhaving op de huidige plek. De SBHH dringt erop aan een buitendijkse veiligheidszone aan te houden, waarbij de 2 cm-contour op 500 meter buiten de zeedijk blijft. Ook zou, vanwege de bedroevende ervaringen met de Commissie Mijnbouwschade, omgekeerde bewijslast in het Harlinger 'zoutgebied' moeten gelden. Verder wil de SBHH een financiële zekerheidsstelling voor toekomstige (na-ijlende) schade aan gebouwen, infrastructuur en welzijn.

21 november 2025

Advies van toezichthouder

Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) bracht advies uit over de aanvraag van Frisia om geen 32 maar maximaal 45,7 miljoen ton zout te winnen. De aanvraag omvat wijzigingen van de ligging van de geplande cavernes, het beoogde productievolume en de tijdsplanning. Het advies betreft onder meer de veiligheid van omwonenden, schade aan gebouwen of infrastructurele werken als gevolg van bodembeweging. 

De totale bodemdaling op zee groeit op het diepste punt van 105 naar 160 cm, door extra productie én het kleiner achterlaten van de cavernes. Het volume aan openstaande cavernes neemt juist af van 5 naar 2 miljoen m3, omdat het bedrijf de zoutholtes richting hun 'einddatum' alvast laat krimpen. Wel wordt een grotere bodemdaling van de zeedijk voorzien, én binnendijkse daling. SodM ziet geen aanleiding om het nieuwe winningsplan te weigeren, maar adviseert wel om voorwaarden te verbinden aan de eventuele instemming. 

20 november 2025

Zoutproductie omhoog?

Woensdag 19 november sprak de Harlinger gemeenteraad over het advies dat de gemeente mag uitbrengen over de actualisatie van het winningsplan van Frisia Zout. Frisia heeft aangegeven dat ze nog te realiseren cavernes wil verschuiven ten opzichte van eerdere plannen. Daarmee zou de "2 cm contour" van de bodemdaling onder de haven ook binnen de zeedijk komen te liggen. Harlingen gaat vragen de geprognotiseerde bodemdalingskom op de oorspronkelijke plek te houden.

Aanpassing van het winningsplan is ook het moment, stelt de gemeente, om de instelling van een omgevingsfonds als voorwaarde te stellen. De activiteiten van Frisia hebben invloed op de omgeving, en het bedrijf maakt winst met
grondstoffen in de gemeenschappelijke bodem. "Met een omgevingsfonds kan steun worden gegeven aan diverse maatschappelijke ontwikkelingen, plannen en initiatieven en kan de gemeenschap meedelen in de economische waarde die het zout heeft."

20 november 2025

Advies verdere zoutwinning

TNO adviseerde het Ministerie van Klimaat en Groene Groei al begin 2025 over Frisia's plan de zoutproductie uit te breiden. De onafhankelijke Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek bekeek onder meer de methodes die Frisia toepast om de bodemdaling te berekenen. De onzekerheden in het prognosemodel worden vooral bepaald door de werkelijke zoutproductie, stelt TNO.
TNO adviseert de 'convergentie' van de Havenmondcavernes (het onder druk van het omliggende gesteente dichtvloeien van de wanden) via de rapportages vanuit het meet- en regelprotocol jaarlijks te evalueren, "of zoveel vaker als opportuun is". Dit kan vervolgens aanleiding geven tot herziening van de prognose van de bodemdaling en daarmee ook tot aanpassingen van de productie. Dat laatste is met het ‘hand aan de kraan’-principe technisch goed mogelijk, aldus TNO. Wat betreft de stijging van de zeespiegel signaleert TNO een 'significante mismatch' tussen observaties van meetstations langs de kust en rekenmodellen.

13 november 2025

Ombudsman: "Dezelfde fouten"

De schade die de Commissie Mijnbouwschade uitkeert valt in het niet bij wat de Commissie zelf kost en uitgeeft. Het als 'onafhankelijk loket' opgezette orgaan wees sinds haar oprichting in 2020 vrijwel alle ca. 1000 ingediende schademeldingen af. Enige uitzondering is het Drentse Ekehaar, waar in 2023 een op de drie huizen schade opliep door aardbevingen als gevolg van gaswinning. Rond de dertig woningeigenaren kregen een vergoeding, uiteenlopend van € 800 tot € 16.000 euro. In totaal is ca. € 80.000 uitgekeerd: een fractie van de werkelijke kosten. De uitbater van het dorpscafé kreeg voor een scheur in de muur bijvoorbeeld € 16,41 vergoed. Volgens de Commissie Mijnbouwschade is dat namelijk het aandeel van de schade dat door mijnbouw komt.

Nationaal ombudsman Reinier van Zutphen bezocht Ekehaar inmiddels tweemaal. "Gewekte verwachtingen zijn niet waargemaakt. Het moest menselijker, makkelijker en milder, maar daarvan zie ik nog niets terug.”

12 november 2025

Omgevingsfonds voor Harlingen?

Naar voorbeeld van Haaksbergen, Enschede en Hengelo, waar Nobian zout wint, vraagt nu ook de gemeente Harlingen om een zogenoemd 'omgevingsfonds'. Zo profiteert ook de streek mee van de winning door Frisia Zout, en worden de lusten en lasten eerlijker verdeeld. Vanwege de winning bij Haaksbergen stort Nobian € 1,50 per gewonnen ton zout in het omgevingsfonds daar, wat op jaarbasis ca. 3,75 miljoen euro betekent. In Harlingen zou het gaan om 1 a 1,5 miljoen euro per jaar. 

De gemeente Harlingen bepleit instelling van het fonds in een conceptadvies van het College van B&W over de aanvraag van Frisia om de bestaande zoutwinning uit te breiden. Het bedrijf ziet daar mogelijkheden voor nu gaswinning bij de Pollendam van de baan is. Komende maand gaat het definitieve advies naar het Ministerie van Klimaat en Groene Groei, in de hoop dat het fonds een voorwaarde wordt bij de vergunning van het rijk voor opschaling van de winning. 

22 oktober 2025

Jaarrapport Frisia slordig, maar goed

De Auditcommissie van de commissie voor de milieueffectrapportage heeft de rapportage over 2024 van Frisia Zout beoordeeld. De effecten van de zoutwinning op de bodemdaling zijn binnen de gestelde grenzen gebleven. De zoutproductie lijkt (nog) geen effect te hebben op de beschermde natuur van de Waddenzee.

Het jaarrapport is van goede kwaliteit, stelt de Auditcommissie, en de achtergrondrapporten zijn degelijk. De monitoring geeft een consistent en samenhangend beeld van de huidige situatie en trends, zowel wat betreft de (Pleistocene) bodemdaling als de effecten op de natuur. Wel bevat het hoofdrapport veel slordigheden en fouten. De Auditcommissie vraagt voortaan ook meer aandacht voor de (versnelde) voorspelde zeespiegelstijging, mogelijke naijleffecten en de ontwikkeling van de bodemdalingskom nu Frisia ook vanuit een tweede caverne zout gaat winnen. Lees het hele rapport van de Auditcommissie hier.

17 oktober 2025

Nobian start omgevingsfondsen

Zoutbedrijf Nobian mag in de gemeente Haaksbergen zout winnen op voorwaarde dat de omgeving meeprofiteert van de winst van het zoutbedrijf. Nobian stort € 1,50 per ton zout in een zogeheten omgevingsfonds. Dat komt voor de gemeente Haaksbergen neer op 3,75 miljoen euro per jaar.

Dat riep vragen op in Enschede en Hengelo, waar Nobian al meer dan een eeuw naar zout boort. "Naar mijn weten is er nooit zo'n omgevingsfonds ingesteld voor onze gemeente", zei het Enschedese raadslid Peter Brouwer vorig jaar. Dat gebeurt nu alsnog: eind 2026 komt Nobian met een eenmalige bijdrage van 1 miljoen euro. Daarnaast krijgen beide gemeenten naar voorbeeld van Haaksbergen een eigen, onafhankelijk omgevingsfonds. Nobian stelt deze vrijwillig in. Naar verwachting gaat het om bijna 2 miljoen euro voor Enschede en Hengelo samen, zolang de zoutwinning duurt. "De lokale gemeenschap moet niet alleen delen in de lasten, maar ook in de lusten", stelt Nobian.

15 oktober 2025

Opslag stoffen in cavernes

Particulieren en kleine ondernemingen die denken schade te hebben ondervonden door bodembeweging als gevolg van opslag van stoffen in zoutcavernes, kunnen sinds 15 maart 2025 terecht bij de Commissie Mijnbouwschade. Vandaag publiceerde de Commissie Mijnbouwschade de overeenkomst die daarover eerder werd gesloten tussen de minister van Klimaat en Groene Groei en de bedrijven die stoffen opslaan in zoutcavernes. Tussen de genoemde bedrijven (Energystock B.V., Gasunie Transport Services B.V. en Nobian Salt B.V.) ontbreekt Frisia Zout. Die slaat namelijk geen stoffen op in de oude zoutcavernes in Noordwest-Fryslân. Ook de nieuwe cavernes onder de Waddenzee lijken geen aangewezen plekken voor toekomstige opslag, stelde student Earth Sciences aan de VU Joeri Eising eerder. Wereldwijd komen vaker problemen voor bij relatief diep gelegen cavernes (dieper dan 1500 m). Bovendien is bij ontwerp en bouw van de cavernes geen rekening gehouden met eventuele opslag. 

20 september 2025

Juridisch steekspel in gang

Moet de staatssecretaris van Natuur alsnog ingrijpen bij de gas- en zoutwinning onder de Waddenzee? Rond oktober kan hierover een uitspraak van de rechtbank Noord-Nederland worden verwacht.

De Waddenvereniging wil dat de rijksoverheid ingrijpt vanwege een KNMI-rapport over de versnelling van de stijging van de zeespiegel. De minister wees dat verzoek eerder af maar de vraag is, volgens rechter Ruud Vucsán, of een oordeel niet de primaire verantwoordelijkheid is van de bewindspersoon die de kwaliteit van de natuur moet bewaken. Dat is niet de minister (die Mijnbouw in portefeuille heeft), maar de staatssecretaris van Natuur. Deze kan zelfstandig ingrijpen bij onzekerheid over de gevolgen van delfstofwinning voor de natuur. 

Drie rechters gaan nu beoordelen of er juridisch onjuist is gehandeld, of dat terecht is volstaan met het aanstellen van een expertgroep die de nieuwste wetenschappelijke inzichten gaat verwerken in een nieuw gebruiksruimtebesluit.

29 augustus 2025

Minister negeert risico's

Ondanks een negatief advies van het Staatstoezicht op de mijnen (SodM) besloot demissionair minister Hermans van Klimaat en Groene Groei in juni dat zoutwinner Nobian bij Veendam nog 10 jaar mag doorgaan met zout winnen. Deze week gaf ze hetzelfde bedrijf toestemming ook bij Heiligerlee tot 2035 door te gaan, ondanks wederom een negatief advies van SodM.

De bodemdaling door de zoutwinning is relatief klein en gaat waarschijnlijk geen problemen opleveren. SodM is wel bang voor lekkages als er steeds meer zout uit de cavernes wordt gehaald. Verder is Staatstoezicht bezorgd over de fase ná de winning. De cavernes worden dan met grote cementpluggen afgesloten, maar volgens het SodM is onduidelijk of deze methode op termijn veilig is. Het risico op scheurvorming, waarbij pekel ongecontroleerd in de ondergrond kan lekken, wordt volgens het SodM te licht opgevat. De provincie Groningen, de betrokken gemeenten en het waterschap delen die mening.

24 juli 2025

Zoutwinning Waadhoeke afgerond

Om oplossingen mogelijk te maken voor de gevolgen van de zout- en gaswinning in Noordwest-Fryslân werd rond 2008 het project 'GoFraHa' gestart. Deze afkorting staat voor 'GebiedsOntwikkeling Franekeradeel-Harlingen'. De betrokken partijen, waaronder provincie, gemeenten, Frisia Zout en gaswinner Vermilion, legden samen ca. 48 miljoen euro voor de maatregelen op tafel.

Het meeste geld is besteed aan compensatie van boeren en aan weg- en oeveronderhoud. Om de bodemdaling te compenseren werden onder meer vier bruggen verhoogd en vernieuwd en kwamen er 2 nieuwe gemalen. Verder werd een reeks aan andere projecten gerealiseerd zoals 35 kilometer aan natuurvriendelijke oevers, de aanleg van twee vispassages en het verbreden van 20 kilometer sloten. Ook gingen de dorpskernen van Tzummarum, Oosterbierum, Sexbierum en Wijnaldum op de schop. Nu, na 17 jaar, is de laatste één miljoen euro onder de dorpen verdeeld, waarmee het schadeherstelproject ten einde is gekomen. 

08 juli 2025

Zoutwinning 'nu' geen nationaal belang

Het kabinet heeft TNO de economische en maatschappelijke waarde van zout laten onderzoeken. In 2023 publiceerde TNO al een maatschappelijke kosten-batenanalyse over opslag van waterstof in zoutcavernes. Het kabinet ziet daar veel potentie in. Om die reden is overwogen zoutwinning 'van nationaal belang' te verklaren. Met zo'n status is het Rijk bevoegd om de aanleg van cavernes in een omgevingsplan toe te laten. Met deze zogenoemde 'doorzettingsmacht' kan de landelijke overheid de lokale en provinciale overheden dus 'overrulen'.

Zo ver wil het kabinet (nog) niet gaan, schrijft de minister nu. Het kabinet hecht immers ook het belang van een goede, open en transparante samenwerking met decentrale overheden. 'Het inzetten van projectprocedures (...) past daar niet bij'. Tegelijk met dit besluit is een achtergronddocument over het belang van zoutwinning gepubliceerd. Klik hier om dat te lezen. 

20 juni 2025

Minister negeert advies SodM

Zoutwinner Nobian mag na 19 november 2025 nog 10 jaar doorgaan met actieve zoutwinning uit de acht bestaande grote en hoge cavernes van Nobian in Zuidwending. Gisteren heeft het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) haar ontwerp-instemmingsbesluit daarover gepubliceerd.
Met het besluit negeert minister Hermans het advies van het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM). In december 2024 adviseerde de toezichthouder niet met verdere winning in te stemmen, omdat de vraag is of de Zuidwending cavernes veilig af te sluiten zijn. SodM maakt zich zorgen over de periode na afsluiten. In februari en april 2025 vroeg het ministerie SodM om een aanvullend advies. Ook op basis van extra documentatie kwam SodM echter niet tot de conclusie dat de veiligheid nu gewaarborgd is. De minister volgt het advies van SodM niet op, en verlengde de zoutwinning nu tot december 2035. Wel moet Nobian binnen 5 jaar aangeven hoe de cavernes veilig en duurzaam af te sluiten zijn. 

29 april 2025

Jaarverslag 2024 toezichthouder

Sommige aanbevelingen van de parlementaire enquêtecommissie over de gaswinning in Groningen betroffen het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM), zoals ‘Versterk de rol van de toezichthouder’ en ‘Zorg voor voldoende kennis in de eigen organisatie’. Daar is aan gewerkt, stelt het jaarverslag 2024. De personele formatie nam afgelopen jaar bijvoorbeeld met ca. 50 personen toe. SodM haalt ook nieuwe kennis in huis en geeft inmiddels burgers een plaats en zelfs (als proef) een stem in het toezicht.

SodM kijkt naast de veiligheid van installaties en processen inmiddels ook naar de veiligheid van gebouwen in de omgeving, mogelijke schade en effecten op het welzijn van bewoners. "Breder speelt de vraag of een afgegeven concessie zwaarder kan wegen dan de veiligheidsbelangen van omwonenden. De aanstaande wijziging van de Mijnbouwwet is een kans om deze vraag en andere vragen opnieuw van een antwoord te voorzien", schrijft de toezichthouder. 

21 april 2025

Eerste Kamer beziet mijnbouwschade

De Eerste Kamer wil meer inzicht krijgen in mogelijkheden om de positie van schademelders ten opzichte van de mijnbouwbedrijven te verbeteren. "Bij schademelders gaat het over de inwoners, agrariërs en waterschappen die langdurige schade hebben geleden [...] onder de gas- en zoutwinning in Groningen, Fryslân en Drenthe en van de naweeën van de mijnbouw in Zuid-Limburg. Zoals bekend, kunnen de gedupeerden van het Groningenveld terecht bij het IMG voor een meer laagdrempelige schadeafhandeling, maar is dit voor de gedupeerden van mijnbouwactiviteiten elders nog niet het geval. Hun route is het loket van de Commissie Mijnbouwschade, en eventueel een civiele route met hoge financiële en juridische drempels."

Directe aanleiding voor de bijeenkomst is het advies van de afdeling Advisering van de Raad van State over het (niet) uitbreiden van de reikwijdte van het wettelijk bewijsvermoeden. 

02 april 2025

Herverdeling geld blijkt lastig

De Tweede Kamer wil dat een groter deel van de baten van mijnbouwactiviteiten terugvloeit naar de lokale gemeenschap waar de mijnbouwactiviteit plaatsvindt. Twee bureaus onderzochten hoe dat vorm zou kunnen krijgen. Het kabinet concludeert daarop dat een generiek model hiervoor niet realiseerbaar is. Eén van de bezwaren is de maatschappelijke precedentwerking: waarom batendeling bij mijnbouwactiviteiten verplicht stellen, terwijl de overheid dit niet doet bij andere overlastgevende activiteiten? Ook draagt batendeling naar mening van het kabinet niet bij aan het vergroten van het maatschappelijk draagvlak voor mijnbouw. Deze conclusie zal voor bewoners van mijnbouwgebieden teleurstellend zijn, erkent het kabinet, maar mogelijk kunnen baten wel op basis van vrijwilligheid worden herverdeeld. Het zou overigens uitsluitend om eventuele toekomstige mijnbouwactiviteiten gaan; de verplichtingen voor alle bestaande mijnbouw liggen al vast. 

31 maart 2025

'Causaal verband' in Limburg onnodig

Naar aanleiding van de parlementaire enquête Groningen wil het kabinet schadeafhandeling voor bewoners milder, makkelijker en menselijker maken. Daarom zal het bij de vergoeding van schades in Zuid-Limburg geen voorwaarde zijn om aan te tonen dat schade aan een woning het gevolg is van bodembeweging door de voormalige steenkoolwinning. Dat schrijft minister Hermans (KGG) in antwoord op Kamervragen. Het is voldoende dat het verband tussen de schade en de winning 'voldoende aannemelijk' is, aldus de bewindsvrouw. 

De steenkoolwinning eindigde al meer dan 50 jaar geleden, maar er treedt aanzienlijke na-ijlende schade op. De Staat neemt de vorderingen van de huiseigenaren over en wil proberen de kosten op eventuele rechtsopvolgers van de mijnbouwbedrijven te verhalen. De schaderegeling, die voor 2024 was voorzien, wordt nu pas in 2027 of 2028 verwacht. 

27 maart 2025

Kabinetsbrief omgekeerde bewijslast

"Het kabinet vindt het essentieel dat bewoners die schade hebben door bodembeweging als gevolg van mijnbouwactiviteiten  niet met deze schade achter blijven", schrijft minister Hermans (KGG) vandaag in een brief aan de Eerste Kamer. De vraag is hoe dat het beste geborgd kan worden; daarover verschillen de meningen.

Op verzoek van het kabinet bekeek de afdeling Advisering van de Raad van State of het 'wettelijk bewijsvermoeden' voor álle mijnbouwactiviteiten zou moeten gaan gelden, om de positie van schademelders te verbeteren. De Afdeling concludeert dat zij hiervoor 'geen gerechtvaardigd belang' ziet. Het kabinet stelt op grond van het advies dat omkering van de bewijslast juridisch niet houdbaar zal zijn en weinig meerwaarde zal hebben ten opzichte van schadeafhandeling door de Commissie Mijnbouwschade, omdat de commissie bewoners reeds ontzorgt.

12 maart 2025

Betere schadeafhandeling bepleit

In het juist verschenen nummer van S&D van de Wiardi Beckman Stichting kraken Gerrit Dijkstra (universitair docent aan de Universiteit Leiden) en Frits van der Meer (emeritus-hoogleraar Comparative Public Sector and Civil Service Reform) kritische noten over de afhandeling van mijnbouwschade. Beargumenteerd bepleiten ze te kiezen voor een algemene wettelijke regeling naar voorbeeld van het Groninger model. Dat zou landelijk moeten gelden voor alle vormen van mijnbouw. Gedupeerde zouden zich moeten kunnen melden bij een publiekrechtelijk 'algemeen Instituut Mijnbouwschade' naar voorbeeld van het huidige Instituut Mijnbouwschade Groningen. "Daarbij dient inhoudelijk ook de omgekeerde bewijslast te gelden, zodat de gedupeerde niet de dubbele causaliteit dient aan te tonen. Als de gedupeerde het niet eens is met het besluit, staat de weg open naar de, laagdrempelige, bestuursrechter." Lees het hele artikel hier.

04 maart 2025

Rapport over bodemdaling Waddenzee

In opdracht van Rijkswaterstaat checkt Deltares de bodemdaling door zoutwinning op de Waddenzee. In wingebied Havenmond, ten westen van Harlingen, treedt sinds de start van de winning in 2020 een waarneembare versnelling van bodemdaling op. Voor de winning lag de snelheid gemiddeld rond 0,7 mm/jaar, nu is deze in het centrum van de bodemdalingsschotel circa 12,5 mm/jaar. 

De impact op de totale sedimentbalans van de Waddenzee is vooralsnog relatief beperkt. Ook lokaal zijn nog geen afwijkende morfologische veranderingen waargenomen die toegeschreven kunnen worden aan de zoutwinning. De bulk van de zoutwinning moet echter nog komen. Monitoring zal uitwijzen of het gemodelleerde bodemdalingsvolume klopt en of er effecten zullen zijn op de lokale morfologie. Lees het hele rapport van Deltares hier.

02 maart 2025

Ongelijke schadeafhandeling

In Veendam wint het bedrijf Nedmag magnesiumzout uit de Groningse bodem. De bodemdaling beloopt al meer dan 60 cm en er zijn rond 250 schademeldingen geteld, maar tot schadevergoedingen kwam het nog niet. Bij alle onderzochte schades blijkt namelijk dat deze niet rechtstreeks aan de zoutwinning toe te wijzen zijn, aldus Nedmag.

Maar er zijn uitzonderingen, bleek maandag in het radioprogramma 'Dijkstra & Evenblij ter plekke'. Het dorp Borgercompagnie ligt in het zoutwingebied, maar óók binnen de contouren van het Groninger aardgaswinningsgebied. Dáár worden schades niet behandeld door de Commissie Mijnbouwschade, maar door het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) - en die werkt op basis van omgekeerde bewijslast. IMG keert schades uit, om de kosten vervolgens te verhalen op de veroorzaker(s). Die ongelijkheid blijkt voor sommige inwoners dus gunstig uit te pakken.

20 februari 2025

Afscheid bestuursleden

Gisteravond is in informele setting afscheid genomen van twee bestuursleden van de Stichting Bescherming Historisch Harlingen. Marga Funk was vanaf het allereerste begin, in 2017, betrokken bij de SBHH, als huiseigenaar én als vertegenwoordiger vanuit het bestuur van de 'moederorganisatie' Vereniging Oud Harlingen. Zij regelde feitelijk ook de formele oprichting van de stichting. Inmiddels wordt Oud Harlingen vertegenwoordigd door Jolanda Walta.
De SBHH zal nog afscheid nemen van Hans Otten. Hij kon niet aanwezig zijn maar was eveneens afgevaardigde vanuit Oud Harlingen. Hans was jarenlang secretaris van het bestuur en lid van de werkgroep Meetgegevens. 
Bianca Hiemstra schoof in februari 2020 aan als potentieel nieuw bestuurslid. Met haar achtergrond bij Wageningen University & Research, en ervaring als projectingenieur bodem leverde zij inhoudelijke input aan de SBHH.

18 februari 2025

Schademotie in stemming

In de Eerste Kamer ligt de nadruk ligt op de rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van de wet. In dat kader wijst OPNL-Senator Auke van der Goot erop dat de lusten van de mijnbouw voor de Staat zijn en de lasten voor de regio. "Het is veel te gemakkelijk om (...) de bewijslast bij burgers en de lokale overheden te leggen", stelt hij, "want het is de Nederlandse staat die bepaalt waar de mijnbouw plaatsvindt." 

Vandaag komt zijn motie in stemming: 'De Kamer, (...), constaterende dat er vijftig jaar na het beëindigen van de mijnbouwactiviteiten in Zuid-Limburg nog steeds geen schadeloket is opgericht voor gedupeerden; overwegende dat schaderegelingen voor mijnbouwactiviteiten in de noordelijke provincies erg ingewikkeld zijn; spreekt uit dat mijnbouwactiviteiten altijd gepaard moeten gaan met een toegankelijke, toereikende en tijdige schaderegeling, bij voorkeur door middel van één loket, (...).'

13 februari 2025

Loketten funderingsschade

Door de toenemende ouderdom van de 'gebouwenvoorraad' in ons land, maar ook door het veranderende klimaat én door bodemdaling hebben steeds meer mensen schade aan de fundering van hun woning. Inmiddels hebben circa 425.000 gebouwen te maken met matige of ernstige funderingsschade, of gaan ze hier de komende tien jaar mee te maken krijgen.

Politiek Den Haag werkt daarom aan een "uitvoerbare en rechtvaardige aanpak" van de nationale funderingsproblematiek. Partners hierbij zijn onder andere Kadaster, Deltares en TNO. Er wordt onder meer gedacht aan het gebruik van satellietdata en aan gegevens uit de Basisregistratie Ondergrond (BRO). Uiteindelijk moet dit leiden tot een landelijke voorziening voor informatie over de fundering van gebouwen en de bodem. Al deze gegevens kunnen ook nuttig blijken om de effecten van de zoutwinning op de Harlinger ondergrond te duiden.

11 februari 2025

Daling door zout of gas?

In het Waddengebied is bodemdaling door mijnbouw maar beperkt toegestaan. Verschillende mijnbouwbedrijven, waaronder Frisia, kregen middels hun concessies een stukje van de te verdelen 'bodemdalingstaart' toegewezen. Nu gasproducent Vermilion is gestopt met gaswinning uit het Zuidwalveld en het gasbehandelingsstation in Harlingen ontmantelt, laat Frisia haar oog vallen op een resterende oude concessie van Vermilion: die voor het gasveld Pollendam. Wanneer die concessie niet wordt gebruikt scheelt dat bodemdaling, en die onbenutte ruimte zou Frisia dan - eventueel voorlopig - kunnen benutten voor extra zoutwinning.

Definitief afzien van de concessie Pollendam wil Vermilion echter niet: “Gaswinning onder de Waddenzee is voor ons nog steeds een project." Het bedrijf  overweegt een schadeclaim tegen het Ministerie van Klimaat en Groene Groei als gasveld Pollendam opgegeven moet worden.

06 februari 2025

Herziening wet deels 'on hold'

De huidige Mijnbouwwet dateert uit 2003. Sindsdien zijn er allerlei ontwikkelingen: denk aan de beoogde geothermie en opslag van waterstof in zoutcavernes. Tegelijk zijn zorgen van omwonenden toegenomen en neemt draagvlak voor mijnbouw steeds verder af. In januari 2023 schetste staatssecretaris Vijlbrief daarom in een 'Contourennota' een herziening van de Mijnbouwwet met aanvullende voorwaarden voor een veilig en financieel, maatschappelijk en ruimtelijk verantwoord gebruik van de diepe ondergrond, óók nadat het gebruik is gestopt.

Het huidige kabinet wil echter geen wijzigingen doorvoeren in de bevoegdheden van overheden, meldt een Kamerbrief, en evenmin verdere differentiatie van regelgeving per type gebruik van de ondergrond. Daarmee wijkt ze af van de inzet van het vorige kabinet zoals verwoord in de Contourennota. 

10 januari 2025

Voldoende geld voor nu en later

Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) is bezorgd over de financiële draagkracht van mijnbouwbedrijven voor onverwachte gebeurtenissen, het afbreken van installaties en het goed achterlaten van de omgeving. SodM ziet toe op een zorgvuldige omgang van mijnbouwbedrijven met de veiligheid van mens en milieu "en dat kan alleen als ze daar geld voor reserveren', schrijft SodM in het jaarplan 2025. Anders staat immers de belastingbetaler aan de lat, en dat is niet de bedoeling.

SodM doet daarom in 2025 onderzoek naar problemen met toekomstige kosten, onder andere bij zoutwinning. "Ook als het bedrijf gestopt is met het werk heeft het nog plichten", schrijft SodM. "De kosten (...) kunnen hoog zijn. Voor sommige bedrijven is de financiële uitdaging groot." Ondernemingen moeten voldoende geld hebben om zich aan hun plichten te houden, stelt SodM.

02 januari 2025

Als de overheid faalt

In opdracht van de 'Staat van de Uitvoering' schreven universitair docenten mr.dr. G.S.A. Dijkstra en prof.dr. F.M. van der Meer 'Van euforie tot misère: wat valt er te leren uit ‘affaires’?' De Staat van de Uitvoering is een interdepartementaal project over de ernstige problemen in de uitvoering van overheidsbeleid, met als gevolg een groot aantal gedupeerden. 

De auteurs analyseren de vastgelopen afhandeling van de aardbevingsschade Groningen en vergelijken die met andere 'affaires' zoals de vuurwerkramp in Enschede, mijnbouw in andere gebieden dan Groningen, de Toeslagenaffaire en het Post Office-schandaal in het Verenigd Koninkrijk. Welke lessen kan de 'systeemverantwoordelijke' overheid hieruit trekken? En hoe kom je tot een adequate afhandeling in het geval opnieuw - bijvoorbeeld door de zoutwinning bij Harlingen - grootschalig schade zou ontstaan?